Trening

Trenuj ciężko – trenuj mądrze

trenuj ciężko

Z pewnością zastanawiasz się co jest ważniejsze: intensywny trening czy mądry trening. W poniższym artykule dowiesz się, jak znaleźć złoty środek.

Co musisz wiedzieć

Oto, co powinieneś wiedzieć:

  • Co najlepiej opisuje twoją osobowość treningową? Czy jesteś maniakiem treningowym, który posiada całą wiedzę na temat sportu? A może przywiązujesz zbyt dużą wagę do intensywności ćwiczeń?
  • Połączenie intensywności i wiedzy jest kluczem do sukcesu. Wykorzystując je znajdziesz złoty środek.
  • Jeśli nigdy wcześniej nie doznałeś kontuzji – oznacza to, że albo jesteś inteligentnym ciężarowcem, albo nie trenujesz wystarczająco ciężko.
  • Jeśli widzisz, że twój postęp został zahamowany, zadaj sobie kilka pytań i znajdź rozwiązanie tego problemu.

Istnieje wiele czynników, które mogą przybliżyć nas do celu. Należy jednak znaleźć tzw. złoty środek. Znajduje się on pomiędzy dwoma elementami: ciężkim treningiem i wiedzą na temat ćwiczeń.

Jaki jest twój typ osobowości?

Będąc trenerem zauważyłem że w świecie sportu istnieją dwa – podstawowe typy osobowości w dyscyplinie podnoszenia ciężarów. Duża część ciężarowców koncentruje się na wykonywaniu ciężkiej pracy. Inni sportowcy starają się postępować zgodnie z przyswojoną wiedzą na temat realizowanych ćwiczeń. Można założyć, że niektóre strategie współgrają ze sobą. Sytuacja ta ma jednak miejsce na pewnym poziomie.

Wszyscy znamy pojęcie: „paraliżu poprzez analizę”, które mówi, że człowiek nie jest w stanie wykorzystać maksymalny wysiłek podczas treningu z ciężarem – jeśli mózg mu na to nie pozwala. Zawsze powtarzam moim klientom, że z im cięższym gryfem pracują, tym bardziej intensywne sygnały powinny napływać z mózgu.

Pewnie myślisz sobie, że bardzo ciężko jest pogodzić te dwa elementy: intensywne trenowanie i wiedzę na temat ćwiczeń. Dynamika procesu regeneracji dyktuje rzeczywistość. Zawsze znajdzie się osoba (CT Fletcher był jej przykładem), która powie ci, że nie istnieje takie zjawisko, jak przetrenowanie.

Jeśli jednak zachowałeś choć resztki zdrowego rozsądku, przyznasz, że to nie prawda. Zgadza się, są tacy, którzy trenowali dużo ciężej, niż inni ale istnieją zarówno fizyczne i praktyczne granice wykonywanego wysiłku.

Może się okazać, że niektórzy (lub nawet większość) ludzi powinna trenować bardziej intensywniej – ale to nie świadczy o tym, że nie ma ograniczeń w wykonywanych ćwiczeniach. W każdej dyscyplinie sportowej istnieją limity, których nie należy przekraczać. Jeśli zmusiłbyś mnie, abym wybrał pomiędzy tymi dwoma czynnikami – zdecydowałbym się trenować ciężko, a nie mądrze.

Kiedy rozmyślam na temat 100 najlepszych sportowców, albo trenerów – zdaję sobie sprawę, że trenowali oni bardzo ciężko, ale mniejsza połowa z nich ćwiczyła w sposób odpowiedzialny i mądry.

Znajdź tzw. złoty środek

Zastanówmy się nad tzw. złotym środkiem. Istnieje kilka sposobów na to, jak zidentyfikować, czy należy skupić się na ciężkim treningu, czy powinno kierować się odpowiedzialnością i mądrością ćwiczeniową.

Kieruj się instynktem. Zidentyfikuj swoją preferencję. Co wydaje się dla ciebie bardziej interesujące? Oglądanie filmików w których ciężarowcy wylewają siódme poty podczas wykonywania ćwiczeń, czy może słuchanie porad wiodącego guru sportowego? Jeśli utożsamiasz się bardziej z pierwszym przykładem – powinieneś przyswoić trochę wiedzy o ćwiczeniach i wykonywać je w sposób bardziej odpowiedzialny. Jeśli zaś realizujesz aktywności fizyczne w sposób mądry, spróbuj zwiększyć ich intensywność.

Jak często odczuwasz ból lub doznajesz kontuzji? Urazy – z pewnością – nie są przyjemną rzeczą, ale jeśli nigdy wcześniej nie zostałeś ranny, to może być znak, że trenujesz w sposób przemyślany i mądry. Innym rozwiązaniem jest brak intensywności ćwiczeń – twoje ruchy nie są wystarczająco ciężkie w wykonaniu. W momencie, gdy twój trening jest wymagający – zauważysz pierwsze jego rezultaty w postaci urazów, kontuzji, dolegliwości związanych z przetrenowaniem, bólu.

Jak możesz się dostosować? Czy starannie opracowujesz 16 tygodniowy plan treningowy? Czy tworzysz coś w najdrobniejszych szczegółach i czy tracisz swoje zaangażowanie, gdy nie widzisz efektów mimo postępowania zgodnie z programem ćwiczeniowym? Prawdopodobnie jest to przejaw mądrego trenowania. Z drugiej strony – jeśli nie planujesz swoich aktywności, powinieneś zastanowić się nad swoim treningiem z teoretycznego punktu widzenia.

Jak postrzegają cię twoich znajomi? Czy uważają cię oni za osobę, która wykonuje intensywne treningi, czy może za ciężarowca, który kieruje się zdrowym rozsądkiem. Ocena przyjaciół może być kluczowa dla określenia typu twojej osobowości sportowej.

Dokonaj zmiany

Jeśli zadałeś sobie cztery powyższe pytania – zbierz w jedną całość wszystkie dowody i opracuj swoją strategię. Jeśli ustalisz, że podchodzisz do swojego treningu zbyt poważnie, przesadnie go analizujesz – zrób coś bezmyślnego, mniej intensywnego nawet jeśli jesteś ciężarowcem.

Zapamiętaj, wszyscy musimy trenować w sposób intensywny i inteligentny. Należy połączyć te dwa czynniki. To jest właśnie klucz do sukcesu. Podoba sytuacja ma miejsce w normalnym życiu. Należy znaleźć złoty środek, aby osiągnąć swój cel.

Zobacz także:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz