Zdrowie

5 strategii żywieniowych, których stosowanie łagodzi stres

5-dietary-strategies-to-ease-stress_asm

Czy czujesz się zestresowany? Spróbuj strategii żywieniowych, które pozwolą ci cieszyć się relaksem. Pozwól, aby twoja dieta zabrała cię do spa w którym będziesz mógł odpocząć.

Wprowadzenie

Nie ważne, jak bardzo się starasz – zawsze obok ciebie znajdzie się miejsce dla twojego przyjaciela – stresu. Twoja teściowa, nieprzyjemny szef, krzyki dzieci. Czynniki te nie powodują, że jesteś spokojniejszy. Większość z nas żyje w stresie. Im więcej napięcia płynącego z zewnątrz tym większe ryzyko depresji, udaru mózgu i chorób serca.

Stres może być również szkodliwy dla osiągania twoich celów fitness. W jaki sposób? Stres zwiększa poziom kortyzolu w organizmie. Jego nadmiar powoduje, że odczuwasz większe trudności w osiągnięciu pożądanej wagi, a w efekcie zmniejszasz ilość beztłuszczowej masy mięśniowej – nad którą tak długo pracowałeś.

Jeśli chcesz temu zapobiec, wykorzystaj czas w twoim napiętych harmonogramie dnia na zniwelowanie stresu. Choć nie wszyscy z nas mają czas i pieniądze na spędzanie dnia w spa – poddawanie się masażom, słuchanie odprężającej muzyki – możemy zastosować inne strategie. Zapisz swoje myśli pamiętniku, weź gorącą kąpiel, wykonaj telefon do przyjaciela, zagraj w grę lub poćwicz.

Zadbaj o swoją dietę. Żywność, którą spożywasz na co dzień w dużym stopniu wpływa na poziom stresu. Dobre jedzenie dostarcza kluczowych składników odżywczych, które w rezultacie mogą zmniejszyć stres i utrzymać stabilny poziom cukru we krwi – zapobiegając tym samym „awarii” i niewydolności organizmu.

Czujesz odprężenie? Poniżej przedstawiamy wam kilka wskazówek dietetycznych, których zastosowanie pomoże poradzić sobie ze stresem.

Jedzenie bogate w tryptofan

Drzemka po kolacji jest formą dziękczynienia. Zasypianie po posiłku z indyka ma wiele wspólnego z uczuciem ekscytacji po dobrze zagranej grze. Potrawy z indyka kojarzą się ze spokojem i odprężeniem, ponieważ jest on źródłem aminokwasu o nazwie – tryptofan, które ma silne działanie relaksacyjne.

W momencie, kiedy dostarczamy sobie tryptofan, przechodzi on w naszym organizmie szereg reakcji, aż do momentu kiedy ulega rozłożeniu. W pierwszej kolejności zamienia się on w serotoninę, która ma dobry wpływ na nasze ciało. Kiedy tryptofan przekształca się w melatoninę – odczuwamy błogość i jesteśmy senni.

Inne produkty bogate w tryptofan (poza indykiem), to : pierś z kurczaka, tuńczyk, soja, wołowina, jagnięcina, krewetki, łosoś.

Dieta bogata w wapń

Twoje ciało i umysł ma związek ze stresem. W momencie, kiedy wewnętrznie odczuwasz napięcie, prawdopodobnie będziesz czuł jego objawy fizyczne. Jeśli twoje ciało jest naprężone, twój umysł prawdopodobnie również będzie cierpiał.

Wapń wpływa na wzrost kości i jest bardzo ważny dla rozluźnienia twoich mięśni. Z racji na to, że twój umysł i ciało są połączone – zrelaksowane mięśnie mogą pomóc zrelaksować twój umysł. Jeśli często bywasz spięty, a twój poziom stresu jest wysoki – spożywaj wapń w dużych ilościach.

Pij herbatę rumiankową zamiast kawy

Filiżanka kawy w połowie twojego intensywnego dnia jest bardzo ważnym elementem. Taka dawka kofeiny powoduje, że czujesz się pobudzony, twoja koncentracja jest lepsza. W miarę osłabienia działania kofeiny, stajesz się wycieńczony.

Zamiast kawy, wypij filiżankę rumiankowej herbaty. Przez wieki herbata rumiankowa była używana w celu wprowadzenie ciała w stan relaksu. Większość ludzi wypija ten specyfik w godzinach wieczornych – ale nie bój się spożywać tego produktu w momencie, kiedy poczujesz się zestresowany. Oprócz tego, że rumianek wprowadza się w stan odprężenia. Ma on również wpływ na kondycję twoich mięśni i trawienie.

Jedz dużo tłustych ryb

Niektórzy ludzie, aby zniwelować stres – łapią za wędkę i kierują swoją głowę w stronę rzeki. Jeśli chcesz poczuć odprężenie zacznij jeść ryby. Tłuste ryby, takie jak łosoś i makrela pomagają obniżyć poziom kortyzolu, który ulega zwiększeniu w momencie, kiedy poczujesz napięcie.

Ponadto, białko ryb pomoże utrzymać ci stabilny poziom cukru we krwi, kondycję tkanki mięśniowej i zmniejszy stres fizyczny. Do innych produktów, które są bogate w niezbędne tłuszcze, możemy zaliczyć : orzechy włoskie, siemię lniane i sardynki.

Nie zapomnij o magnezie

W momencie, kiedy twoje ciało znajduje się pod wpływem stresu – poziom magnezu organizmie jest bardzo niski. W jednym z badań opublikowanych w: ”Cardiovascular drugs and therapy journal” – naukowcy zauważyli, że sportowcy, którzy przez 4 tygodnie dostarczali sobie dawki magnezu – obniżyli tym samym ogólny poziom kortyzolu.

Produkty bogate w magnez, które powinieneś uwzględnić w swoim planie żywieniowym to między innymi : fasola, brokuły, halibut, orzechy, przegrzebki, szpinak i tofu. Dobre odżywianie jest kluczem radzenia sobie ze stresem. Włączenie zdrowej żywności do swojej diety może pomóc ci się zrelaksować.

Zobacz także:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz